Varmt välkommen till denna blogg!

Hoppas just du hittar något recept som faller dig i smaken!

6 okt. 2012

Brända Mandlar!

Brända mandlar....mmmmmums!! Något som jag förknippar med sommar festivaler, marknader och julen. Men nu är det en lång väntan till alla dessa tre och jag orkade inte vänta. Och eftersom min sambo älskar Brända mandlar ville jag överraska honom med att testa på att göra egna här hemma.

Behöver jag säga att han blev riktigt glad och överraskad över mitt lilla tilltag?! Och behöver jag ens säga hur goda de blev?! Gillar man Brända mandlar så är det här ett toppen recept!

Receptet räcker till 2 personer.


Ingredienser:


200 g hel sötmandel (med eller utan skal, spelar ingen roll. Eller varför inte blanda?!)
1½ dl strösocker
½ dl vatten


Gör så här:


Torrosta mandlarna i en mycket het stekpanna i ca 3-4 minuter. OBS! Rör om hela tiden så att de inte bränns vid! Ta av stekpannan från plattan.

Mät upp vatten och strösocker i en vid kastrull och låt det koka upp.

Tillsätt då mandlarna och låt det koka tills sockret börjar vitna och det börjar knäppa i mandlarna. OBS! Rör om hela tiden, det är viktigt så att sockret fördelas jämnt och fint över mandlarna.

Tag då av kastrullen från plattan och stjälp upp mandlarna på ett bakplåtspapper. OBS! Det är jätteviktigt att det går fort här, sockret stelnar fort och mandlarna blir väldigt svåra att få loss från kastrullen.

Separera dem med hjälp av en trägaffel. Låt svalna helt, eller servera dem ljumna.

Klart!




Hoppas det smakar!


Med Vänliga Hälsningar // Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar