Varmt välkommen till denna blogg!

Hoppas just du hittar något recept som faller dig i smaken!

22 dec. 2012

Rödbetssallad med Äpple och Rödlök!

Här kommer ett recept på, enligt mig, den absolut bästa rödbetssalladen! Så god och så lätt att göra! Den passar bra på julbordet. Eller gör en god smörgås med julskinka, köttbullar och rödbetssallad. 

OBS! Var försiktig med senapen, olika senap är olika stark så ta lite först och smaka innan du tillsätter mer. Om senapssmaken blir för stark tillsätt mer majonnäs och crème fraiche. 

Jag har med min rödbetssallad gjort allt från grunden, det vill säga att jag har lag in mina egna rödbetor och rört ihop min egna majonnäs. Och de recepten hittar ni här: Inlagda Rödbetor och Majonnäs

Rödbetssalladen håller sig ca 5 dagar i kylskåpet.

Receptet räcker till 6-8 personer.


Ingredienser:


600 g (ca 360 g avrunnen vikt) inlagda rödbetor
1 dl majonnäs
1 dl crème fraiche
½ -1 msk senap
3 krm salt
1 krm malen vitpeppar
1 liten rödlök
2 röda äpplen


Gör så här:


Låt rödbetorna rinna av.

Blanda under tiden ihop majonnäs, crème fraiche, senap, salt och peppar i en bunke. Smaka av!

Hacka röd lök i små bitar, skala äpplena och skär även dem i små bitar. Rör direkt ner i dressingen.

Skär de avrunna rödbetorna i små bitar och blanda även ner dem. Rör tills röran fått en fin rosa färg. 

Ställ in rödbetssalladen i kylskåp och låt den gärna stå där minst några timmar innan servering, ännu bättre om röbetssalladen får stå och dra sig under natten.

Klart!






Hoppas det smakar!


Med Vänliga Hälsningar // Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar