Varmt välkommen till denna blogg!

Hoppas just du hittar något recept som faller dig i smaken!

23 jan. 2012

Baconlindad fläskfilé med soltorkade tomater, mango chutney och Västerbottenost

Här kommer ett jättelätt fläskfilè recept! Snabbt rör man ihop denna goding! David fick med sig denna som matlåda idag på jobbet, varpå hans kollegor tittade avundsjukt på och undrade vad fasen han får för vardagslyx. De trodde nästintill inte att det var jag som hade gjort den, så god såg den ut att vara:)

Ingredienser:

För 4 pers.

1 fläskfilé, ca 700 g
2 pkt bacon
1 brk soltorkade tomater i olja
100 g riven västerbottenost
6 msk mango chutney

Gör så här:


Sätt ugnen på 225 grader.

Rensa fläskfilén, skär därefter en djup skåra (nästan helt igenom) längs med fläskfilèn.

Blanda ihop soltorkade tomater, mango chutney och Västerbottenost i en skål. Lägg röran i skåran på fläskfilèn, hela skåran ska täckas.

Ta fram en ugnssäker form. Linda bacon runt om hela fläskfilén och ställ in i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Man ska vända efter halva tiden.

Ta ut och servera! Till kan man servera t.ex Hasselbackspotatis, ris, grönpepparsås, någon kall sås, grillad tomat (tomaten kan läggas i samtidigt som filén i formen).

Denna gång rörde jag ihop en egen kallsås (som visas på bilden), väldigt enkel att göra och snabbt gåt det också!

Min kallasås:

3 dl turkisk yoghurt
5 msk majonnäs
1 påse italiensk salladskrydda
½ lime, saften
Några grönpepparkorn

Sedan blandade jag ihop allt. Pepparkornen såg jag först till att krossa (med hjälp av en plastpåse och en sked) innan jag rörde ner dem.

Tips: För att underlätta "bacon-inlindningen" som inte är det lättaste. Kan hända att allt bara faller ut om man inte är smidig nog. Lägg ett tacke av baconen i ugnsformen och lägg därpå fläskfilèn över och bädda över baconskivorna! Lätt och man besvarar sig ilska och irriterade ord!:)



Den fina tallriken är en av de (är en serie som jag och David ska köpa alla delarna till) som jag fick i födelsedagspresent av mina fina svärföräldrar nu när jag fyllde hela 26 år!

Hoppas att det smakar!

Med Vänliga Hälsningar // Monica

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar