Varmt välkommen till denna blogg!

Hoppas just du hittar något recept som faller dig i smaken!

23 dec. 2012

Knäckebröd á la Tomtens Renar!

Här kommer ett recept på härligt knäckebröd...som jag har valt att forma som renar! Visst blev dom söta?! :-)

Detta året har jag ansvar för lite gottebröd och tillbehör på julafton och ville då skoja till det lite med att forma mina knäckebröd till renar! Om det är någon som undrar vad det är för form jag har använt så är det den här pepparkaksformen, från lyckasmedmat.se: peppakaksform ren 13 cm

Naturligtvis kan du ha en annan form eller låta dem vara traditionellt runda istället om du vill det.

Kom bara igåg: Att nagga  dina knäckebröd, om du inte har tillgång till en knäckebrödskavel. Detta för att slipp att knäckebröden blåser upp sig.

Receptet ger 20-25 stycken härligt knäckiga renar (med den formen som jag har använt mig av).


Ingredienser:


25 g jäst
2 dl vatten
1 msk ljus muscavadosocker
2 dl rågflingor
3 dl rågmjöl
2 dl dinkelsikt
½ dl körvel, torkad



Gör så här:


Börja med att rosta rågflingorna i en torr stekpanna.

Smula ner jästen i en bunke, tillsätt vattnet och muscavadosockret och rör tills allt har löst upp sig.

Ha i rågflingor och lingon och låt blandningen stå i ca 20 minuter.

Rör ner rågmjöl och dinkelmjöl, jobba ihop till en smidig deg.

Låt jäsa en timme.

Sätt ugnen på 175 grader.

När degen är färdigjäst, dela den i tre  lika stora delar och kavla ut på mjölad bänk tills degen är lika stor som en ugnsform ungefär. Sedan flyttar du den till en bakplåtspapper och fortsätter kavla tills dess att degen i princip täcker hela bakplåtspappret.

Strö över körveln och kavla en sista gång, körveln ska "åka in" i degen.

Byt kavel till en knäckebrödskavel (om du har en sådan) och kavla några sista drag.

Stansa (tryck ut knäckebröden med hjälp av en valfri form.

Nagga ev med en gaffel (om du inte har en knäckebrödskavel).

Pensla knäckebröden med vatten, OBS! Inte mycket vatten, vattnet ska bara "duttas ut".

Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter, bröden är klara när de är gyllenbruna.

Låt svalna på galler.

Klart!






Hoppas det smakar!


Med Vänliga Hälsningar // Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar