Varmt välkommen till denna blogg!

Hoppas just du hittar något recept som faller dig i smaken!

30 aug. 2012

Aubergine á la Italia med Köttfärs och Risoni!

Här kommer ett italiensk-inspirerat recept! Jag surfade runt lite för att hitta inspiration till dagens middag och fick för mig att ge mig på fyllda auberginer...något som jag aldrig har gjort förut (då jag inte är så där jätte- jätteförtjust i just aubergine).

Jag hittade ett recept som jag föll för, men valde att lägga till vissa grejer, som köttfärsen, risonin, en del kryddor, chilisåsen och parmesanosten, så att måltiden skulle bli mer mättande och mer varierande. Och vipps så stod dessa godingar på bordet! Aubergine är faktiskt helt okej...i alla fall om man tillagar dem så här! Mums vad gott det här blev!

Receptet räcker till 4 personer.


Ingredienser:


4 auberginer, medelstora
400 g köttfärs
3 dl risoni + 5 dl vatten
1  gul lök
3 vitlöksklyftor
2 röda paprikor
4 stjälkar selleri
250g körsbärstomater
½ dl chilisås
2 krm salt
1 krm svartpeppar
1 krm vitpeppar
1 krm paprikapulver
1 krm timjan
1 krm basilika
3 msk olivolja, till stekning
½-1 dl riven parmesanost


Gör så här:



Sätt ugnen på 200 grader.

Halvera auberginen och gröp ur dem. Var noga med att inte ha hål i skalet eftersom det sedan skall fyllas med köttfärs- och risonifyllning

Ställ in aubergineskalen mitt i ugnen i 15 minuter medan du förbereder de fyllningen.

Koka upp lätt saltat vatten till risonin. Tillsätt risonin när vattnet kokar, sänk till medeltemperatur och koka i 11 minuter. Ta av plattan och häll av vattnet.

Ansa gul löken och vitlöksklyftorna, finhacka dem och lägg dem i en stekpanna tillsammans med olivoljan. Fräs upp. Stek på lågvärme i 5 minuter.

Hacka aubergineköttet som du gröpt ur i ca 1 cm stora bitar. Hacka sellerin, paprikorna och körsbärstomaterna. Och tillsätt tillsammans med löken/vitlöken.

Tillsätt köttfärsen och rör om.

Tillsätt alla kryddorna och chilisåsen. Stek på låg värme i 15 minuter. Grönsakerna skall bara få lite färg. Rör om då och då.

Riv parmesanosten.

Ta stekpannan från plattan och rör ner risonin.

Fyll aubergine skalen med fyllningen lägg på riven parmesan och sätt in mitt i ugnen och gratinera i 15 minuter.

Klart! 





Hoppas det smakar!


Med Vänliga Hälsningar // Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar